При първия опит европейските власти плеснаха през ръцете амбициозните планове на Ryanair и с мотива, че конкуренцията ще пострада от обединението на двете компании, забраниха осъществяването на сделката.
Две години по-късно, през 2009 година, Ryanair направо второ предложение. Този път компанията коментира, че и двамата основни играчи, опериращи на летището в Дъблин, са успели за изминалите години да се разрастнат - да увеличат броя на самолетите, които притежават, и дестинациите, които покриват. Но малко по-късно сами изтеглят офертата си.
И ето, през юли 2012 година, апетитите на Ryanair отново надигнаха глава и беше подадена нова оферта. Тя не се харесва на всички акционери в Aer Lingus, но от друга страна самите Ryanair държат почти 30% от конкурента си. А самото сливане ще се разгледа под лупа от Европейската комисия.
Но какво означава всъщност тази сделка? Ryanair е една от най-големите low-cost компании в Европа. Има 294 самолета и 51 бази на Стария континент, като летището в Дъблин е сред най-големите. За периода март 2011 - 2012 година компанията е превозила почти 76 млн. пасажери.
С дестинациите, които изпълнява, покрива почти всяко кътче от континента.
Aer Lingus е значително по-малка - с едва 45 самолета и 108 дестинации. Компанията покрива много точки - в Ирландия, Великобритания, Европа, както и до САЩ. През миналата година е превозила 10,4 млн. пасажери.
Обединението между двете компании обаче ще намали възможностите за избор на потребителите. Колкото и малка да е Aer Lingus, компанията предлага още един вариант за пътуване, което стимулира по-ниски цени, пък и по-добри условия за обикновения пасажер.
Така че не е чудно, че сделката ще бъде внимателно проучена, а европейските чиновници имат 90 работни дни, за да вземат решението си за съдбата на едно подобно обединение. С други думи - най-късно на 14 януари 2013 година ще стане ясно ще се случи ли още една голяма сделка в сектора или не.
Приключение в Аляска (първа глава)
Багажът на пътуващите: Десетте най-стран...